Bertel Haarders notat
Til
Martin Henriksen, MF
Christiansborg
Kære Martin Henriksen
Under henvisning til din henvendelse af 5. februar 2008 i anledning af en henvendelse af 15. januar 2008 fra Annette Leleur, Infogruppen, og Tom Thygesen Frederiksen, Dialogcentret, sender jeg hermed et notat om undervisning med nyreligiøst indhold.
Jeg har sendt en kopi af notatet til Annette Leleur og Tom Thygesen Frederiksen.
Med venlig hilsen
Bertel Haarder
Bertel Haarders notat af 14.2.08, sags. nr. 043.567.151
Notat om undervisning med nyreligiøst indhold
1. Baggrund
Annette Leleur og Tom Thygesen Frederiksen har i en henvendelse af 15. januar 2008 til Folketingets Uddannelsesudvalg rejst spørgsmålet, om meditationsøvelser tilbudt af Vækstcenteret kan indgå i folkeskolens undervisning.
Vækstcenteret er efter det oplyste etableret i 1982 og er ifølge centrets hjemmeside et center for bevidsthedstræning, hvor der undervises i en meditativ praksis og i forskellige former for selvudvikling. Det anføres endvidere, at centret er rammen om et spirituelt fællesskab og et sted, hvor mennesker kan finde fred og inspiration til indre fordybelse.
Der er i henvendelsen til Uddannelsesudvalget anført, at der ud fra en akademisk religionshistorisk betragtning er tale om en nyreligiøs bevægelse med baggrund i den tibetanske tantriske buddhismes nyingmapa-tradition med tilhørende bevidsthedsfilosofi samt synkretistiske elementer hentet fra teosofien, New Age og en lang række andre kilder.
Der anføres endvidere, at undervisning i centrets pædagogik kan være religiøs indoktrinering.
2. Gældende ret og Undervisningsministeriets vurdering
Efter folkeskolelovens § 1, stk. 3, skal folkeskolen forberede eleverne til deltagelse, medansvar, rettigheder og pligter i et samfund med frihed og folkestyre. Skolens virke skal derfor være præget af åndsfrihed, ligeværd og demokrati.
Bestemmelsen indebærer, at folkeskolen ikke må søge at påvirke eleverne i retning af bestemte livsanskuelser eller politiske opfattelser. Der må således ikke foregå en ensidig holdningspåvirkning af eleverne. Dette er ikke ensbetydende med, at hvert enkelt arrangement i skolen skal være alsidigt, men kravet vedrører undervisningen (indenfor det enkelte fagområde) som helhed. Et ensidigt arrangement er således acceptabelt, hvor der gives repræsentanter med andre synspunkter lejlighed til at komme til orde.
Undervisningsministeriet har i årenes løb fået forelagt en række spørgsmål om uddeling på skolen af politiske og religiøse tryksager samt tryksager m.v., der er fremstillet som reklame for firmaer, foreninger eller organisationer. Ministeriet har på disse spørgsmål givet udtryk for, at det er et lokalt anliggende inden for rammerne af formålsbestemmelsen at tage stilling til, hvilke tryksager m.v., der kan fordeles på skolerne.
Af folkeskolelovens § 2, stk. 2, fremgår, at den enkelte skole har ansvaret for undervisningens kvalitet i henhold til folkeskolelovens formål.
Endvidere fremgår det af folkeskolelovens § 45, stk. 1, at skolens leder har den administrative og pædagogiske ledelse af skolen.
Undervisningens tilrettelæggelse, herunder valg af metoder, undervisningsmidler og stofudvælgelse skal ifølge folkeskolelovens § 18, stk. 1, i alle fag leve op til folkeskolens formål.
Det er på denne baggrund Undervisningsministeriets opfattelse, at der ud fra en konkret vurdering af indholdet og tilrettelæggelsen af undervisningen må afgøres lokalt, om meditationsøvelser tilbudt af Vækstcentret kan indgå i folkeskolens undervisning.
Skolelederens afgørelser kan – i overensstemmelse med almindelige forvaltningsretlige regler – indbringes for kommunalbestyrelsen. |